Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Skoczów.

UCHWAŁA NR XXXV/418/2022 

RADY MIEJSKIEJ SKOCZOWA

 

z dnia 27 kwietnia 2022 r.

 

w sprawie przyjęcia Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Skoczów 

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2021r. poz. 1372 z późn. zm.), oraz na podstawie art. 19 ust. 3-5 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tekst jednolity: Dz. U. z 2020r. poz. 2028), po zasięgnięciu opinii Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach wydanej w formie postanowienia 

 

Rada Miejska Skoczowa 

uchwala: 

 

§ 1. Przyjąć Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Skoczów, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały. 

§ 2. Traci moc uchwała nr XVIII/210/2020 Rady Miejskiej Skoczowa z dnia 26 sierpnia 2020r. w sprawie przyjęcia Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Skoczów. 

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Skoczowa. 

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego. 

 


 

                                                                                        Załącznik do uchwały Nr XXXV/418/2022

                                                                                        Rady Miejskiej Skoczowa 

                                                                                        z dnia 27 kwietnia 2022 r.

 

Regulamin
 dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Skoczów

 

Rozdział 1.
 Przepisy ogólne

§ 1. 1. Niniejszy regulamin dotyczy dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Skoczów. 

2. Regulamin określa prawa i obowiązki przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego oraz odbiorców usług. 

§ 2. 1. Ilekroć w niniejszym regulaminie mowa o ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2020 r. poz. 2028). 

2. Użytym w Regulaminie pojęciom należy przypisywać znaczenie jakie nadaje im ustawa. 

 

Rozdział 2. 

Minimalny poziom usług świadczonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków 

 

§ 3. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków: 

1) zapewnia zdolność posiadanych urządzeń wodociągowych do:

a) realizacji dostaw wody przeznaczonej do spożycia pod odpowiednim ciśnieniem, nie mniejszym niż 0,05 MPa, mierzonym za drugim zaworem, za wodomierzem głównym zainstalowanym na przyłączu wodociągowym, w ilości nie mniejszej niż 0,5 m³/dobę.

b) dostaw wody w sposób ciągły i niezawodny, z zastrzeżeniem przypadków określonych w art. 8 ust. 1 ustawy.

2) zapewnia minimalną i maksymalną ilość dostarczanej wody w uzależnieniu od możliwości technicznych sieci, parametrów technicznych przyłącza i zestawu wodomierzowego oraz ograniczeń zawartych w wydanych warunkach technicznych, uzgodnionej dokumentacji projektowej lub umowie,

3) zapewnia należytą jakość dostarczanej wody odpowiadającą wymaganiom określonym w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 13 ustawy, w następujących parametrach:

a) mętność do 1 NTU, żelazo do 200 µg/litr, odczyn pH 6,5-9,5 oraz ogólną liczbę mikroorganizmów w 22°C po 72h do 200jtk/1ml,

b) nie wykazującej agresywnych właściwości korozyjnych. w sposób ciągły i niezawodny

4) przyjmuje do posiadanej kanalizacji sanitarnej od odbiorcy usług ścieki o stanie i składzie zgodnym z aktualnie obowiązującymi przepisami określonymi w art. 9-11 ustawy oraz na podstawie pisemnej umowy w ilości nie mniejszej niż 0,5 m³/dobę.

 

Rozdział 3. 

Warunki i tryb zawierania umów z odbiorcami usług 

 

§ 4. 1. Dostarczanie wody lub odprowadzanie ścieków odbywa się na podstawie umowy, która powinna mieć formę pisemną, zawartej pomiędzy przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym a odbiorcą usług, określającej w szczególności prawa i obowiązki jej stron. Gotowość przedsiębiorstwa wodociągowo kanalizacyjnego do zawarcia umowy z odbiorcą usług następuje w terminie 21 dni od złożenia przez niego wniosku o zawarcie umowy, zawierającego dane i informacje niezbędne do zawarcia umowy i rozpoczęcia świadczenia usług. 

 


 

2. Umowa, o której mowa w ust. 1, może zostać zawarta w lokalu przedsiębiorstwa wodociągowo- kanalizacyjnego lub poza nim. W przypadku zawarcia umowy poza lokalem przedsiębiorstwa, odbiorcy usług będącemu konsumentem przysługuje prawo odstąpienia od takiej umowy w terminach i zasadach określonych w ustawie z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (tj. Dz. U. z 2020r. poz. 287 z późn. zm.). 

§ 5. Wniosek o zawarcie umowy o zaopatrzenie w wodę i/lub odprowadzanie ścieków z przedsiębiorstwem wodociągowo – kanalizacyjnym powinien określać: 

1) dane niezbędne do jednoznacznej identyfikacji wnioskodawcy,

2) wskazanie nieruchomości, co do której wnioskodawca chce zawrzeć umowę oraz przedłożenie oświadczenia potwierdzającego, iż wnioskodawca jest podmiotem uprawnionym do zawarcia umowy w odniesieniu do danej nieruchomości,

3) oświadczenie wnioskodawcy czy nieruchomość jest podłączona do sieci wodociągowej przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, czy też posiada własne ujęcie wody,

4) oświadczenie czy nieruchomość jest podłączona do sieci kanalizacyjnej przedsiębiorstwa wodociągowo- kanalizacyjnego, czy też wprowadza ściek do zbiornika bezodpływowego lub przydomowej oczyszczalni ścieków,

5) oświadczenie wnioskodawcy o przeznaczeniu pobieranej wody oraz jakiego rodzaju ścieki będą odprowadzane przez wnioskodawcę na podstawie zawartej umowy (bytowe lub przemysłowe).

§ 6. Wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego lub budynków wielolokalowych o zawarcie umowy o zaopatrzenie w wodę i/lub odprowadzanie ścieków przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne z osobą korzystającą z lokalu powinien zawierać elementy wskazane w § 5 Regulaminu, a ponadto: 

1) dane niezbędne do jednoznacznej identyfikacji oraz adres osoby korzystającej z lokalu, co do której składany jest wniosek o zawarcie umowy wraz z umocowaniem do złożenia wniosku w imieniu i na rzecz tej osoby, chyba że osoba ta złoży odrębny wniosek o zawarcie umowy we własnym imieniu,

2) wskazanie lokalu, co do którego wnioskodawca żąda zawarcia umowy.

 

Rozdział 4. 

Sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfach 

 

§ 7. 1. Podstawę rozliczeń wynikających z umowy o dostarczanie wody i/lub odprowadzanie ścieków stanowi aktualna taryfa przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, określająca ceny i stawki opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i/lub zbiorowe odprowadzanie ścieków, a także ilość wody dostarczonej do nieruchomości i odpowiednio ilość odprowadzonych ścieków określona zgodnie z art. 27 ustawy.

2. Okresy rozliczeniowe obowiązujące odbiorców usług są określone w umowie.

 

Rozdział 5. 

Warunki przyłączania do sieci 

 

§ 8. 1. Podmiot ubiegający się o przyłączenie do sieci składa do przedsiębiorstwa wodociągowo- kanalizacyjnego wniosek o wydanie warunków przyłączenia. 

2. Warunki przyłączenia do sieci, określają:

1) miejsce i sposób przyłączenia nieruchomości do sieci, w tym miejsce zainstalowania wodomierza głównego lub urządzenia pomiarowego,

2) maksymalną ilość wody dostarczanej do nieruchomości,

3) maksymalną ilość ścieków odprowadzanych z nieruchomości, a także jakość w przypadku ścieków przemysłowych,

4) informacje o rodzaju i zawartości dokumentów, jakie powinien przedłożyć podmiot ubiegający się o przyłączenie do sieci w celu realizacji przyłącza,

5) wytyczne dotyczące prowadzenia trasy przyłączenia, posadowienia studzienek, rodzaju materiału, sposobu prowadzenia robót oraz jeżeli to konieczne, sposobu zabezpieczenia kanalizacji lub wodociągu.


 

Rozdział 6.

Warunki techniczne określające możliwości dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych 

 

§ 9. 1. W celu zapewnienia możliwości dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych, określa się warunki techniczne, które należy spełnić w zakresie: 

1) dla dostarczania wody:

a) posadowienie (zagłębienie) przyłącza na głębokości zabezpieczającej przed przemarzaniem, tj. zapewnienie przykrycia przewodu wodociągowego większego niż strefa przemarzania, w przypadku braku technicznych możliwości zastosować należy zabezpieczenie przed przemarzaniem,

b) przewody wodociągowe należy układać na gruncie posiadającym odpowiednią nośność lub z uwzględnieniem wymiany gruntu, przy czym podsypkę i zasypkę należy wykonywać zgodnie z aktualnymi normami i instrukcjami producenta rur,

c) trasę przyłączy wodociągowych należy oznaczyć taśmą lokalizacyjną z wkładką metalową, układaną na wysokości ok. 30 cm nad przyłączem,

d) przejścia rur wodociągowych przez ściany lub pod fundamentem należy prowadzić w rurach osłonowych uszczelnionych na końcach, w przypadku przejścia przyłączem pod ławą fundamentową należy zachować odległość minimum 1,0 m od narożnika budynku,

e) przyłącze wodociągowe wykonać z rur o średnicy nie mniejszej niż 40 mm,

f) na przyłączu należy zabudować zasuwę odcinającą wyposażoną w trzpień i obudowę teleskopową oraz skrzynkę uliczną,

g) urządzenia należy lokalizować tak, aby zapewnić do nich swobodny dostęp,

2) dla odprowadzenia ścieków:

a) ustalając zagłębienie kanału i jego spadek należy:

– zapewnić posadowienie przewodu poniżej strefy przemarzania gruntu (w przypadku braku technicznych możliwości zastosować należy zabezpieczenie przed przemarzaniem),

– przyłącza wykonać z rur o średnicy przynajmniej 160 mm ze spadkiem zapewniającym samooczyszczanie kanału z prędkością 0,8 m/s,

b) zmianę kierunku przyłącza kanalizacyjnego należy wykonać za pomocą studni rewizyjnych o średnicy wynoszącej co najmniej 315 mm, właz studni posadowić przynajmniej na poziomie rzędnej terenu,

c) przy urządzeniach zlokalizowanych poniżej poziomu sieci kanalizacyjnej należy przewidzieć pośredni sposób odprowadzania ścieków za pomocą indywidualnych urządzeń typu miniprzepompownie, przy czym przy ww. lokalizacjach należy stosować zawory zwrotne do ścieków, zabezpieczające obiekty przed zalaniem,

d) napełnienie kanału nie powinno przekraczać 60% wysokości jego przekroju poprzecznego,

e) dla ścieków, których jakość nie odpowiada warunkom określonym w przepisach, przed wprowadzeniem do sieci kanalizacyjnej należy stosować odpowiednie urządzenia podczyszczające,

f) na wewnętrznej instalacji kanalizacyjnej, w pomieszczeniach usytuowanych poniżej poziomu terenu, należy zainstalować urządzenia przeciw zalewowe, zabezpieczające przed zalaniem ściekami.

2. Dla dostarczania wody i odprowadzania ścieków wymaga się, aby każda nieruchomość była przyłączona do sieci odrębnym przyłączem wodociągowym lub kanalizacyjnym.

 

Rozdział 7. 

Sposób dokonywania przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne odbioru wykonanego 

 

§ 10. 1. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne dokonuje sprawdzenia zgodności wykonanych prac z wydanymi warunkami przyłączenia. przyłącza

2. Określone w warunkach przyłączenia próby i odbiory częściowe oraz końcowe są przeprowadzane przy udziale upoważnionych przedstawicieli stron, na podstawie pisemnego zgłoszenia odbiorcy, złożonego w przedsiębiorstwie wodociągowo – kanalizacyjnym, z wyprzedzeniem co najmniej 14 dni roboczych.


 

3. Odbiór prac ulegających zakryciu (zasypaniu), w tym częściowemu zakryciu (zasypaniu), podmiot przyłączany jest zobowiązany zgłaszać przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu przed zakryciem (zasypaniem). 

4. Odbiór dokonywany jest na podstawie protokołu odbioru, według zasad określonych w warunkach przyłączenia. 

 

Rozdział 8. 

Sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków 

 

§ 11. W przypadku niedotrzymania ciągłości świadczonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo- kanalizacyjne usług oraz odpowiednich parametrów dostarczanej przez nie wody i/lub wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ma obowiązek: 

1) poinformować niezwłocznie odbiorców usług o takich przypadkach, na swojej stronie internetowej, w mediach lub w inny zwyczajowo przyjęty sposób, w tym wskazać, o ile to możliwe, planowany termin przywrócenia prawidłowego funkcjonowania sieci i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i/lub wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków, 

2) zapewnienia odbiorcom usług zastępczych punktów poboru wody w przypadku przerw dostawie wody przekraczających 24 godziny oraz poinformowania odbiorców usług W o lokalizacji takich punktów, na swojej stronie internetowej, w mediach lub w inny zwyczajowo przyjęty sposób,

3) podjąć niezbędne działania celem przywrócenia ciągłości świadczenia usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków, 

4) poinformować Gminę, wskazując przewidywany czas przywrócenia ciągłości świadczonych usług. 

 

Rozdział 9. 

Standardy obsługi odbiorców usług, w tym sposoby załatwiania reklamacji oraz wymiany informacji dotyczących w szczególności zakłóceń w dostawie wody lub odprowadzaniu ścieków 

 

§ 12. Przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne zapewnia obsługę odbiorców usług oraz podmiotów ubiegających się o przyłączenie do sieci, w tym: 

1) informowania ich o obowiązujących przepisach oraz wynikających z nich prawach i obowiązkach,

2) przyjmowania reklamacji,

3) informowania o szczegółowych warunkach zawierania umów, w tym o konieczności przedstawiania dokumentów umożliwiających podpisanie umowy oraz o czasie i miejscu, w którym możliwe jest zawarcie umów.

§ 13. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne zapewnia, aby w jego siedzibie oraz na stronie internetowej udostępnione były informacje zawierające co najmniej: 

1) komórkę organizacyjną upoważnioną do kontaktów z odbiorcami usług oraz podmiotami ubiegającymi się o przyłączenie do sieci oraz do przyjmowania i rozpatrywania reklamacji,

2) dane umożliwiające kontakt,

3) godziny przyjmowania reklamacji oraz udzielania informacji,

4) terminy planowanych napraw urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych powodujących zakłócenia w dostarczaniu wody lub odprowadzaniu ścieków, w tym

5) szczegółowe warunki zawierania umów, o konieczności przedstawienia dokumentów umożliwiających podpisanie umowy oraz o czasie i miejscu, w którym możliwe jest zawarcie umów,

6) procedury reklamacyjne,

7) sposób rozstrzygania, zgodnie z ustawą, spraw spornych w przedmiocie:

a) odmowy zawarcia umowy o zaopatrzenie w wodę i/lub odprowadzanie ścieków przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne,

 b) odcięcia dostawy wody lub zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego, lub odmowy przyłączenia do sieci nieruchomości, osobie ubiegającej się o przyłączenie nieruchomości do sieci.


 

§ 14. 1. Odbiorcy usług oraz podmioty ubiegające się o przyłączenie do sieci mają prawo wnoszenia do przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego reklamacji dotyczących świadczonych przez nie usług, w tym w szczególności wysokości opłat za takie usługi oraz prawidłowości działania wodomierza lub urządzenia pomiarowego. 

2. Reklamacje powinny zawierać:

1) imię i nazwisko albo oznaczenie podmiotu zgłaszającego reklamację,

2) przedmiot reklamacji,

3) uzasadnienie,

4) informacje co do możliwości kontaktu z podmiotem zgłaszającym reklamację.

3. Reklamację odbiorca może składać w dowolnej formie np. ustnie, telefonicznie, emailem, pisemnie.

4. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne zobowiązane jest do powiadomienia zainteresowanego o sposobie rozstrzygnięcia reklamacji i możliwości odwołania zgodnie z ustawą, w terminie 30 dni od daty jej wpływu.

5. W przypadku zaniechania udostępnienia nieruchomości do kontroli, w celu weryfikacji reklamacji przez odbiorcę, przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne ma prawo wstrzymać rozpatrzenie reklamacji.

§ 15. O planowanych ograniczeniach w dostawie wody lub odprowadzaniu ścieków przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne informuje odbiorców usług, na swojej stronie internetowej, w mediach lub w inny zwyczajowo przyjęty sposób, co najmniej na 3 dni robocze przed planowaną przerwą w świadczeniu usług. 

 

Rozdział 10. 

Warunki dostarczania wody na cele przeciwpożarowe 

 

§ 16. 1. Woda na cele przeciwpożarowe dostępna jest z urządzeń wodociągowych posiadanych przez przedsiębiorstwo wodociągowo kanalizacyjne bez ograniczeń w zakresie istniejących parametrów technicznych i hydraulicznych tych urządzeń.  

2. Prawo do pobierania wody na cele przeciwpożarowe z sieci przedsiębiorstwa wodociągowo- kanalizacyjnego posiadają wyłącznie jednostki straży pożarnej. 

3. Ilość wody pobieranej na cele przeciwpożarowe wraz z określeniem miejsca i daty poboru określa pisemna informacja składana przez właściwego komendanta Straży Pożarnej, która stanowi podstawę do rozliczeń za pobraną wodę pomiędzy przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym a Gminą Skoczów. 

Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Skoczów:

Dokument PDF
Scroll to Top
Skip to content